A turbófeltöltők elterjedése a downsizing miatt soha nem látott méreteket öltött az utóbbi időben, de még mindig kevesen tudják, hogy hogyan kell kezelni őket ahhoz, hogy minél hosszabb élettartammal számolhassunk.
A minap olvastam egy – valószínűleg fake – chatet a Facebookon, amelyben két nő osztotta meg egymással a szülési tapasztalatait (szó szerint nem tudom idézni, de kábé erről szólt):
-
Milyen volt a szülés?
-
Kemény, igazából nem tudtam mikor induljunk a kórházba. Amikor nagyjából már 3 percesek voltak a fájások kocsiba ültünk, de sose felejtem el, hogy a férjem még járatta kicsit a motort, miután megérkeztünk, mert nem tesz jót a turbónak ha hirtelen leállítják.
Tanulság: azért ne legyünk elmebetegek, de persze, a turbót hűteni kell.
1. tanács
– A feltöltő kenéséről a motorolaj gondoskodik, így fontos, hogy a hidegindítások után ne terheljük a motort, mindenképpen várjuk meg az olajnyomás felépülését lehetőleg alapjáraton, mivel nem megfelelő olajnyomás esetén a siklócsapágy felületek nem az olajfilmen, hanem egymáson, fém a fémen csúsznak.
2. tanács
– A feltöltő hűtéséről is a motorolaj (is) gondoskodik, a hűtőfolyadék mellett (nem minden esetben van bekötve a turbó a hűtőkörbe is, ekkor csak a motorolaj hűt). Emiatt hosszú ideig tartó, nagy terhelés (pl. nagysebességű autópálya szakasz) alatt a turbó üzemi hőmérséklete bizony magas. A parkolóba vagy benzinkúthoz való kiálláskor a motor azonnal leállítása kárt okoz, mivel hirtelen megszűnik a motorolaj és a hűtőfolyadék áramlása is, így a turbó felmelegszik és a benne lévő olaj ráég a siklócsapágyakra, lerakódást okozva. A lerakódás egyrészt fizikai kárt okoz a siklócsapágyak felületein (bemaródásokat okoz), másrészt csökkenti az áramlási keresztmetszetet, így a motorolaj egyre kisebb keresztmetszeten tud átáramlani, emiatt csökken a kenési és a hűtési kapacitása is, ami ördögi körhöz vezet, hiszen így egyre nagyobb az esély a túlmelegedésre, és a további lerakódások képződésére.
Ez elkerülhető a motor nagy terhelése utáni alapjáraton való járatásával, addig, amíg az olajhőmérséklet a megfelelő (kb. 90 Celsius fok) értékre nem csökken. Ez általában nagyjából 2-4 percet vesz igénybe. Ha lehetőség van rá, akkor a nagy terhelést követően az utolsó 2-3 kilométert hasznos kisebb terheléssel megtenni, így még a menetszél hűtő hatása is segít.
Korszerű motorokban egyre inkább elterjedőben van az elektromos olajszivattyú sőt az elektromos vízpumpa is, így a motorvezérlés a motor leállítása is után is képes fenntartani az olaj- és a hűtőfolyadék keringést is a szükséges ideig, így nyugodtan ott lehet hagyni azonnal az autót, és lehet futni szülni.
3. tanács
– A turbófeltöltő nagy fordulatszáma miatt (is) siklócsapágyat alkalmaznak, amely nagyon érzékeny a motorolaj minőségére, így feltétlenül szükséges az előírt csereperiódusok betartása és az előírt motorolaj specifikációnak megfelelő olaj alkalmazása. A kenési rendszer teljes átmosása is javasolt időszakonként.
4. tanács
– A szennyeződések kiszűrése is fontos, ezért az előírt futásteljesítmény periódusnak megfelelően mindenképpen fontos a levegőszűrő és az olajszűrő cseréje.