Fura neve van, nem aranyhalakra szerelt GPS nyomkövető, sokkal inkább egy kábé 2×2 centis dobozka, ami nélkül nagyon nem indul be a kocsid.
Az egész alapja a Hall-effektus, mely Edwin Hall amerikai fizikus nevét őrzi. A lényege, hogy ha egy széles vezető vagy félvezető anyagba áramot vezetünk, az áram irányára merőlegesen pedig mágneses térbe is helyezzük (azaz két mágnes közé), akkor az áthaladó elektronok az egyik irányba kitérnek. Azt, hogy melyik irányba, azt a mágneses mező és az áram iránya határozza meg.
Mivel az anyag egyik oldalán több, a másikon pedig kevesebb elektron van, ezért a két oldal között potenciálkülönbség, azaz feszültség keletkezik.
Gyakorlatban
A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy ha a jeladóra 5 vagy 12 volt tápfeszültséget kapcsolunk, akkor elkezd folyni benne az áram. Ha eközben elkezdünk mozgatni előtte egy mágnest, akkor a másik két vezetéken (tehát nem azon, amelyen a rákapcsolt áram folyik), a mágnes közelségétől függően feszültséget mérhetünk. Általában 4 helyett csak 3 vezeték lóg ki a jeladóból, mivel a tápfeszültség és a jelfeszültség testpontja lehet közös.
Az autókban meglehetősen sok helyen alkalmazzák a Hall-jeladókat. Általában egy kerék forog előtte, amin felváltva vannak az észak-dél és a dél-észak mágnesek, egészen aprók. Ahogy ez a Hall-jeladó előtt forog, a jeladó jelkábelén váltakozik a feszültség, olyan gyorsan, amilyen gyorsan a kerék forog. Ilyen elrendezés van egyes ABS szenzorokban, főtengely és vezérműtengely helyzetjeladókban, meg még sok másban persze.
A gyújtásjeladónál viszont más a helyzet, ott a mágnes egy fix pozícióban van, és egy több helyen kivágott lemez forog előtte, ami leárnyékolja a mágneses mezőt. A felépítése és a gyártása egyszerűbb, mint a mágneskeréké, talán éppen ezért használják már a ’70-es évek vége óta személyautók gyújtásrendszereiben, a beégésre hajlamos megszakító helyett.
A Hall jeladó diagnosztikája
A multiméter ellenállás-mérőjét nagyon gyorsan el kell felejteni, akár könnyen-gyorsan tönkre is teheti a szenzort. Ehelyett a következő lépéseket javaslom:
- , Ellenőrizni, hogy megkapja-e a – kiviteltől függően – 5 vagy 12 voltos feszültséget.
- , A testpont és az akku negatív saruja közötti ellenállás nem túl magas. (Csak lehúzott stekkerrel szabad kimérni!)
- , Ha fentiek rendben vannak, akkor vissza kell dugni a csatlakozót, beszúrni a csati hátuljába a mérőtüskét, és oszcilloszkóppal működés közben kimérni, hogy megfelelően váltakozik-e a feszültség a jelkábelen a testhez képest.