Még akár pár hónappal ezelőtt is a cím egy súlyosan illegális dologra utalt volna, manapság viszont a benzin leszívása szimplán a fűnyíró megtankolását jelenti.
De térjünk a tárgyra: a rövid válasz, hogy a modern autók többségéből nehezen, mert vagy leszívásgátló van beléjük építve, vagy szimplán olyan kacskaringós a betöltő cső, hogy semmilyen leszívó alkalmatosságot nem lehet beletuszkolni.
Pumpálja ki magát! Engem?
Adódik a kérdés, hogy mi van, ha az autó saját üzemanyag-szivattyújával akarjuk kivarázsolni a naftát a tankból? Nem rossz gondolat, de megintcsak lehet vele némi baj. Először is az, hogy ha megbontod az előremenő üzemanyag vezetéket, akkor a rendszer fellevegősödik, azaz nafta ki, levegő meg be. Erre a benzinesek csak vállat vonnak, összerakás után általában maximum kicsit tovább kell tekerni az önindítóval, de simán kinyomják magukból a levegőt, és ketyegnek szépen.
A dízelek már nem ilyen toleránsak, ott, ha beszökik a levegő, akkor bizony tuti nem fognak beindulni addig, amíg – egy meglehetősen bonyolult procedúrával – ki nem tessékeli onnan valami szerelőféleség. Persze nem gond, ha ésszel csinálja az ember: a gázolajszűrőnél kell bontani, be kell azonosítani, hogy melyik az előremenő cső, és nagyon ügyelni, hogy ne az összeset ürítsd le a tankból. A gond ott van, hogy egy jó nagy halom dízelben nincs tápszivattyú, és a tankból a nagynyomású Common Rail üzemanyagpumpa szívja előre a motortérbe is a gázolajat. Ilyenkor nincs más választás, mint a leszívás az előremenő csövön keresztül, de általában ezeknél nincs is gond ezzel, szokott jönni a gázolaj szépen.
Ha viszont a gyújtás ráadásakor halk búgó hang hallatszik, akkor van tápszivattyú a tankban, és akkor ugorhatunk is a következő lépésre:
A szivattyú valóban arra lett tervezve, hogy a tankból kiszívja a tüzelőanyagot, és előrejuttassa azt a motorig. A gond csak az, hogy a motorvezérlő a gyújtás ráadása, vagy egyes típusoknál a bal első ajtó nyitása után csak egy rövid ideig kapcsolja be a szivattyút, pont annyira, hogy az indításhoz szükséges nyomás meglegyen. Ennek oka az, hogy a pumpa elég sok áramot eszik, így egy kissé lerottyant állapotú akksi már nem bírná pár perc szivattyúzás után az indítózást. Meg persze normális esetben felesleges is. Indítózáskor újraindul a szivattyú, de szigorúan csak annyi időre amíg kell.
OK, akkor mi van, ha kivülről megtáplálom a szivattyút? Nem rossz gondolat, de azért van itt is pár dolog: mindjárt először az, hogy ez a fránya egység bizony a legtöbbször benne lakik a tankban, azaz azt a mozdulatot, hogy lehúzod a stekkert, majd a helyére dugod a 12 voltos akksitöltőről jövő tyúkbeleket, egy uszkve másfél órás bontás előzi meg, míg hozzáférsz. Ennyi idő alatt simán le tudod szedni a betöltőcső csatlakozását is, de erről majd később.
Ha valahol, előrébb, valamelyik másik, jobban hozzáférhető csatlakozóban be tudod azonosítani a szivattyú tápkábelét, akkor ez még működhet, de azért én ekkor is levenném az akkusarut, mert a túró tudja mi kap még arról a csatiról tápot. A másik, hogy egy ilyen azonosításhoz nem árt, ha adott egy kapcsolási rajz az autóhoz, és persze némi ismeret annak olvasásához. Ha mondjuk lájfkócsként, szenyor agilis menázserként vagy atomfizikusként olvasod ezeket a sorokat, akkor felejtsd el, nem fog menni.
Rendben, eljutottunk addig, hogy megvan a csatlakozó, ráadtuk a 12 voltot, és meg se nyekken. Ennek oka lehet az, hogy a motorvezérlő bizony általában szabályozza a szivattyú fordulatszámát. Ennek van olyan, bonyolultabb verziója, ahol a szivattyúnak külön vezérlőegysége van, és az CAN-buszon beszélget a motorvezérlővel. Azaz hiába kap áramot, addig, amíg nem kap utasítást arra, hogy induljon, addig meg se fog nyekkenni.
Csöveket le!
Mi akkor a megoldás? Ha egy emelő vagy akna elérhető, akkor meg lehet még próbálni a betöltőcsövet megbontani a tanknál. Ha viszont középen csatlakozik (ott szokott), akkor már a lehúzás pillanatában ki fog ömleni a fél tank a fejedre, ez pedig nem kellemes. Azaz ezzel csak akkor érdemes próbálkozni, ha viszonylag kevés van a tankban, és tényleg csak az az 5 liter kell, hogy le tudd nyírni a füvet. Cégautó-tankolásra tehát ez a módszer nem jó (amellett, hogy eléggé illegális is persze).
Összegezve tehát minél régebbi az autó, annál valószínűbb, hogy egyszerűen le tudod szívni a benzint vagy a gázolajat a tanksapka nyílásán keresztül, de a modern típusoknál is megoldható a dolog általában, univerzális módszer azonban nincs, mindenhol más és más a célravezető. A fő kérdés, azonban az, hogy azért a pár száz forintos spórolásért megéri-e ezzel a súlyosan tűzveszélyes, és rendkívül büdös lével ennyit bíbelődni. Valószínűleg nem.
Ja, és még valami: az embert az különbözteti meg az állatoktól, hogy eszközöket használ. Ha mindezek ellenére megpróbálnád, ne a száddal szívd le, mert belehalhatsz. Vannak rá eszközök.