Az autópályamatricák árának növekedésével együtt a pótdíjak, azaz a büntetések összegei is növekedtek, így egyre jobban megéri odafigyelni erre is. Ugyanakkor nem árt utánanézni a szabályoknak, mert lehet, hogy nem is, vagy nem annyit kell fizeni, mint amennyit gondolnánk.
Korábbi cikkünkben kiveséztük, hogy milyen járműre milyen autópálya-matricát kell vásárolni, most azt vesszük sorra, hogy ha ez elmaradt, akkor mi következik.
Mennyi a pótdíj?
A pótdíjazásnak, avagy – nevezzük nevén – a büntetésnek is sok szabálya van, de mindenekelőtt nézzük meg, hogy mennyi az annyi:
Ha matrica nélkül közlekedünk, akkor ennyi kell fizetni 60 napon belül / 60 napon túl:
- D1 és D2 kategória: 16 200 / 64 850 Ft
- B2 kategória: 72 950 / 291 770 Ft
Pótdíj-különbözetet akkor kell fizetni, ha rossz kategóriás matricát vásároltunk:
- Ha D2 helyett D1-et vagy ha lemaradt az utánfutó matrica, akkor 8170 / 32 700 Ft-ot
- Ha pedig B2 helyett bármi mást, akkor 56 730 / 226 920 Ft-ot
Mikor nem kell büntetést fizetni?
A 60 perces szabály
Minden részletszabályt nem tudunk itt összefoglalni, de azért a fontosabbakra kitérünk. A legfontosabb, és a legpraktikusabb is az, hogy ha a felhajtás (illetve nyilván az ellenőrzés) időpontja után, 60 percen belül megváltjuk a matricát, akkor nincs bünti. Ez igaz a hagyományos, megállításos ellenőrzésre is, ilyenkor a NÚSZ emberei, a helyszínen lekérdezik, hogy van-e az adott autóról 1 óránál „idősebb”, de még aznapi kép az ellenőrzési rendszerben, és ha nincs, akkor ott a helyszínen meg lehet venni a matricát, és ilyenkor sincs bünti. Ha van kép a rendszerben, akkor viszont átnyújtanak egy szép sárga csekket, vagy eléd tartanak egy bankkártya olvasót, amin a pótdíj összege világít.
Naponta egyszer
Egy nap csak egyszer lehet valakit megbüntetni. Sajnos ez naptári napra vonatkozik, nem 24 órára (pedig logikusabb lenne), de mi van akkor, ha valakit éjfél előtt 10 perccel fotóznak le először, majd egy másik kamera éjfél után 10 perccel is megteszi ezt újra? Nos, a jogalkotó még tovább bonyolított a rendszeren, így, ha a két fotó között kevesebb mint 1 óra telik el, akkor csak egy büntetéssel lehet megkínálni az állampolgárt.
Nettó baromság, hiszen ha valaki hajnali 0 óra 1 perckor hajt fel, és fotózzák le, majd ugyanaznap 23: 59-kor újra, akkor az is egy pótdíj, és a kettő között 2 perc híján egy nap telt el, míg ha 23:59-kor hajt fel, fotózzák le, majd hajnali 1 órakor újra, akkor a kettő között csak 61 perc telt el, mégis 2 pótdíjat dob a gép. Érthetetlen, hogy miért nem 24 órában gondolkodnak. Persze onnantól kezdve, hogy az éves autópálya matricák is naptári évre vonatkoznak, már nem kell semmin csodálkozni.
Ha le van zárva, akkor sem
Ha egy díjmentes útszakasz lezárása miatt hivatalos terelőútként van fizetős út kijelölve, akkor fizetni nem kell, büntetni pedig nem szabad. Persze nem árt figyelni, hogy mettől meddig tart a terelés.
A megyei matricáknál is van hasonló. Itt ugyebár alapszabály az, hogy az érvényesség a szomszédos megye első kijáratáig tart, ám ha ez bármi miatt lezárásra kerül, akkor az érvényesség is meghosszabbodik a következő kijáratig. Érthetőbben: Pest megyei matricával alapon Martonvásárig mehetnél az M7-esen, de ha azt a kijáratot lezárják, akkor mehetsz (sőt nyilván menned is kell) tovább, de fizetned pluszban nem kell.
Ha évest veszel, akkor sem
Ha az első levél átvételétől számított 75 napon belül veszel egy éves, országos matricát, és a vásárlási visszaigazolást egy kérvény kíséretében megküldöd a NÚSZ-nak, akkor nem kell kifizetni a büntetést. Ezt a matricát nem lehet átírni később másik autóra. Fontos, hogy csak a vásárlás időpontjáig „keletkezett” pótdíjakat nullázza ki a matricavásárlás, így nem árt felhívni a NÚSZ-t, hogy van-e még az autóra más büntetés is, amit még nem küldtek ki. Ha van ilyen, akkor érdemes megvárni azoknak a postázását is, és azoknak a számát is beírni a kérelembe.
Mikor kell kevesebbet fizetni?
Ha több van, akkor is csak kettő
Ez az úgynevezett pótdíj-maximalizálás. Ha például minden nap jársz autópályán, és minden nap megbüntettek, akkor az első levél átvételétől számított 75 napon belül kérheted, hogy az összes büntetés helyett csak kettőt kelljen kifizetned.
Ha még több van, akkor is csak hat
Ha kicsúsztál a 75 napból, de még nem telt el 180, akkor az úgynevezett pótdíj-amnesztia keretében kérheted, hogy csak hatot kelljen megfizetni, ráadásul alapösszegűt, azaz D1 esetében 6-szor 16 200 Ft-ot.
Ki fizeti a cehhet?
Az üzembentartó. Mindig. Ha kölcsönadja a kocsit, akkor is az üzembentartó fizet. Ha a tulajdonos eladja a kocsit, és az adásvételi szerződésen szereplő időpont korábbi, mint az ellenőrzésé, azaz az új tulaj okosan felhajtott a pályára matrica nélkül, akkor be kell jelenteni az Ügyfélkapun keresztül vagy az Ormányablakok valamely Gizikéjénél az eladást (amúgy is be kell, 5 napon belül), és a visszaigazolást el kell küldeni a NÚSZ-nak. Ilyenkor már – elvileg – az új tulajt fogják majd megkeresni a szívhez szóló szép üzenetükkel.
Ha vontatmányról van szó, akkor a büntetést a vontató jármű üzembentartójának küldik, ez jó hír például az utánfutó-kölcsönzéssel foglalkozó cégeknek.
Részletesebb információk a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. honlapján vagy A használati díj megfizetése ellenében használható autópályákról, autóutakról, főutakról és azok díjáról szóló 45/2020. (XI. 28.) ITM rendeletben.
Borítókép: NÚSZ Zrt.