Egy 200 000 kilométert futott, 10 éves Focus került a kezeink közé, melyen elvégeztük az előírt és a szükséges szervizeket, azaz az olajcserét, az olaj-, a levegő- és a pollenszűrő cseréjét, valamint a fékfolyadékot is megújítottuk.
A fentiek egy szokásos, 2 évente mindenképpen szükséges karbantartás részei, de ezeken kívül még elvégeztük a hűtőfolyadék, a szervókormány hidraulika és az ATF, azaz az automata váltó olaj cseréjét is. Ezek azonban ritkábban felmerülő feladatok, így ezekre majd egy későbbi cikkünkben térünk ki részletesen.
Hozzávalók (a szerszámokat adottnak vesszük):
- Olaj: 4,3 liter 5W-30; Ford WSS M2C913 C jóváhagyással
- Olajszűrő
- Leeresztő csavar tömítés
- Levegőszűrő
- Kartergáz-szűrő szivacs
- Féktisztító
- Pollenszűrő
- Önzáró anya a gázpedálhoz
- Fékfolyadék: DOT-4, új, bontatlan csomagolásból!
Olaj le
A gyári előírás szerint a 2 literes benzinesben 20 ezer kilométerenként vagy legkésőbb évente kell lecserélni a motorolajat. Én magam szeretem motoröblítővel átjáratni leeresztés előtt a motort, ez viszont jócskán elnyújtja a procedúrát, mert meleg motorba kell önteni, 10 percig alapjáraton járatni, majd leállítani, és megvárni, míg lehűl, hiszen meleg motorolajat leereszteni ugyan lehet, de elég kellemetlen.
- Az autót rögzítsük megfelelően a kézifékkel, és lehetőség szerint használjunk aknát vagy csápos emelőt. Ha ez nem megoldható, akkor a kocsit emeljük meg elöl, és bakoljuk is fel.
- A motorburkolatot csavarozzuk le.
- Az olajleeresztő csavart lazítsuk ki, tegyünk alá egy tálat, amelyben legalább 5 liter olaj elfér (nyugi, csak kb. 4 liter fog lejönni), majd vegyük ki az olajleeresztő csavart, és hagyjuk kifolyni az olajat. Ha előzőleg megemeltük az autó elejét, akkor most eresszük vissza, hogy vízszintesen álljon, és mindenhonnan normálisan ki tudjon folyni a használt kenőanyag.
- Ha már nem folyik sugárban az olaj, akkor húzzuk előrébb a tálat, és csavarjuk le az olajszűrőt. Ehhez borítékolom, hogy kelleni fog egy olajszűrő leszedő szerszám, mert bár csak kézzel kell ráhúzni, valahogy mindig olyan szinten rászorul, hogy kézzel leszedni viszont lehetetlen. A szerszámot nélkülözni kénytelen brutális lelkületűek átüthetnek rajta egy csavarhúzót is, de arra vigyázni kell, hogy az aljánál hatoljon be a szerszám, hogy a bekötést ne sértse meg. Még a szerszámmal is folyik majd össze-vissza a „fekete arany”, de ha átlyukasztjuk, akkor garatálom, hogy nyakig olajos lesz még a szomszéd macskája is.
Levegőszűrő
Amíg az olaj lecsöpög, addig foglalkozhatunk a többivel. (Mármint akkor, ha nem csápos emelővel dolgozunk, mert ha igen, akkor bizony így jártunk. Hozunk létrát, vagy malmozunk, amíg lefolyik az összes szmötyi.)
- Lazítsuk ki a légszűrőház négy csavarját. A bal hátsó elég eldugott helyen van, de azért nem lehetetlen megtalálni.
- Vegyük le a tetőt, majd a régi szűrőt emeljük meg az aljánál, és húzzuk le a csőről, majd vegyük ki.
- A ház jobb első sarkában van egy kis szivacs, egy kis kockában. Ez a kartergáz szűrője, aminek szokása elmállani. Én magam nem találtam ehhez cseredarabot, ellenben olajálló anyagból készült szivacsot lehet kapni, amiből gyerekjáték leszabni a megfelelő méretű kockát.
- Takarítsuk ki a légszűrőházat: a port porszívóval és száraz ronggyal, a kartergáz által hozott olajos lerakódást pedig féktisztítóval.
- Tegyük be az új szűrőt. A szűrő talpán lévő pöcök alul legyen, így illeszkedik megfelelően a házba. Egyszerűen a szűrőt húzzuk fel a csőcsonkra, majd pöcökkel lefelé pattintsuk be a házba.
- Fedél, csavarok vissza, ezzel megvagyunk.
Pollenszűrő
Mielőtt ennek nekiállnánk, mindenképpen úgy rendezzük a dolgokat, hogy a vezetőoldali ajtót teljesen ki lehessen nyitni, illetve vegyünk be egy levél „magnebéhatot” és meditáljunk is egy kicsit, mert ez bizony szívás lesz.
- A gázpedált tartó három anyát csavarjuk le. Nem kell aggódni, végig szükség lesz a csavarkulcsra, mert önzáró mindhárom anya, így esély sincs arra, hogy a kilazítás után szépen kézzel lecsavarja az ember őket. Végig kell szenvedni a teljes, nem is igazán rövid menetet, és mindezt baromi szűk helyen.
- Ha ez kész, a gázpedál lejön. Mint a videóban látszik, én a csatlakozót nem szedtem le, de már bánom, nyugodtan szét lehet húzni, nem lesz semmi baj tőle.
- A középkonzol tövében lévő pollenszűrő fedélhez ekkor már hozzá lehet férni, legalább nagyjából. Ezt is legalább két csavar tartja, de ezek legalább már nem önzáróak.
- A fedél eltávolítása után ki lehet szenvedni a régi szűrőt, majd be az újat. Nem kell aggódni, az új is csak úgy megy a helyére, ha kicsit összegyűrjük, de majd odabent kirúgja magát. Ha a klímát is fertőtlenítjük, akkor az új szűrő előtt még nyomjuk tele habbal annak helyét, hogy a hőcserélőn élő baktériumtársadalmak gyors hanyatlásnak induljanak.
- Fedél vissza, gázpedál új anyákkal vissza, és kész.
Olaj fel
- Az új olajszűrő tömítését kenjük meg olajjal, majd csavarjuk fel, és húzzuk meg erősen, kézzel
- A leeresztőcsavar tömítését cseréljük ki, kenjük meg olajjal, és csavarjuk be a csavart, majd húzzuk meg kb. 27 Nm-rel (forrás: http://www.hollonoil.com/OCH/Engine%20Drain%20Plug%20Torque%20Chart.pdf és az lb-ft-ről Nm-re való átváltáshoz használható mondjuk ez: https://www.convertunits.com/from/ft+lb/to/N+m )
- Töltsük fel 4 liter olajjal, ekkor már tele lesz. Majd indítsuk be a motort, hogy az olajszűrő is feltöltődjön, ekkor pár másodperc után el kell aludnia a műszerfalon az olajnyomás lámpának is. Állítsuk le, várjunk kb. 3 percet, hogy visszacsorogjon az olaj, és töltük fel a maximumig, de semmiképpen sem afölé. Elvileg nagyjából 2-4 deci kell hogy belemenjen ekkor még. Fontos, hogy az olajszintet mindig vízszintes autón nézzük.
- Motorburkolat vissza, és ezzel készen is vagyunk.
Fékfolyadék csere
A fékszerelés általános tudnivalóiról itt olvashatsz, de azért a lényeget most is kiemeljük:
- Féket csak akkor javíts, ha tudod mit csinálsz, és a szükséges szerszámaid is megvannak hozzá!
- A javítás után mindenképpen végezz fékpróbát, és ha megoldható, akkor vidd el egy fékhatás-mérésre az autót.
- A tartályban lévő folyadékot szívjuk le, majd friss DOT 4-essel töltsük fel. Fontos, hogy csak bontatlan csomagolást használjunk fel!
- A jobb hátsó fék légtelenítő csavarjára húzzunk fel egy csövet, majd egy másik embert ültessünk be a vezetőülésbe. A segítő nyomja erősen a fékpedált, majd mi nyissuk ki a légtelenítő csavart, ekkor ezen keresztül a folyadék eltávozik, a fékpedál pedig a padlóig süllyed. A csavart zárjuk vissza, a segítő pedig ekkor felengedheti a pedált.
A műveletet addig ismételjük, amíg a hátsó fékekből kb. 2-3, az elsőkből 1-2 deci fékfolyadékot le nem csapolunk.
Vigyázzunk viszont, hogy a tartályt rendszeresen töltsük fel, mert ha kifogy belőle a folyadék, akkor fellevegősödik a rendszer, és akkor kezdhetjük légteleníteni.
A sorrend: jobb hátsó, bal-hátsó, jobb-első, bal-első, azaz a legtávolabbitól haladunk a legközelebbi felé.
Szerviznullázás
- Ha kulcsos indítású az autó, akkor a gyújtást adjuk rá. Ha gombos, akkor ne nyomjuk se a féket, se a kuplungot, így nyomjuk meg az indítógombot, és tartsuk nyomva 10 másodpercig.
- Ezt követően nyomjuk egyszerre a gázt és a féket, jó sokáig. Nagyjából fél perc után megjelenik egy felirat, hogy „service: oil reset in progress”, ekkor még ne engedjük fel a pedálokat, tartsuk még kb. újabb 20-30 másodpercig, amíg kiírja, hogy „service: oil reset complete”. Az „in progress felirat” nem minden felszereltség és évjárat esetén jelenik meg, van ahol egyből a „complete” jön fel. Gyújtás le, és kész is.
Reméljük tudtunk segíteni mindazoknak, akik otthon szeretnék megoldani szeretett Focusuk időszakos szervizét. Hamarosan más típussal, és más feladatok ismertetésével jelentkezünk.