A svéd EinRide nevű startup elsőként üzemeltethet élesben, közúton közlekedő sofőr nélküli teherautókat Jönköpingben.
Persze a kása nem ennyire forró, hiszen a teljesen megpakolva 26 tonnát nyomó teherautók egy ipari területen mozoghatnak, mindössze 5 km/h-val, ráadásul biztonsági okokból 10 járművenként egy felügyelő is dolgozik, aki távoli eléréssel bármikor beavatkozhat, ha szükséges.
Az a tény azonban, hogy vezető, sőt vezetőfülke nélküli teherszállító járművek mozognak az utcán, tagadhatatlanul futurisztikus, és annyira nagy eredmény, hogy a cégnek másik sikerült együttműködést létesíteni a DB Schenker nevű logisztikai óriással, és további megrendeléseket kaptak a Lidltől, a Svensky Retoursystem nevű csomagszállító vállalattól és más számunkra tökéletesen ismeretlen, de ettől még jelentősnek mondható skandináv cégektől. Mindez pedig azért fontos, mert az EinRide így 200 újabb teherautót tud majd értékesíteni 2020 végéig.
Maguk a járművek elektromos meghajtásúak, 4-es szintű önvezetésre képesek, és az NVidia Drive nevű rendszerét használják a valósidejű képfeldolgozáshoz, és ha a törvény vasmarka nem szorítaná őket, akkor 85 km/h-val tudnának haladni.
A legfontosabb adatot pedig nem véletlenül hagytuk a végére: a vezető hiánya – még a korlátozott sebesség, és a távoli felügyelő személyzet szükségessége ellenére is – 60 százalékos költségmegtakarítást eredményez az üzemeltetésben. Nos, kedves kamionsofőrök, úgy tűnik a sötét helyett egy igen kellemes jövőt ígér az EinRide: igaz, hogy egyszerre 10 járművet kell „vezetni”, de este otthon, a saját ágyatokban alhattok, miközben a kamion bárhol lehet a világon. Bárhol, ahová el lehet jutni 5 km/h-val…