Cserélhető villanyautó-akksi – ez most végre sikerül?

Egy Nio nevű kínai autógyártó ismét megpróbálkozna azzal, amibe többek között a Renault már egyszer belebukott: a könnyen, gyorsan cserélhető elektromos autó akkumulátorral.

 

Miközben a gyártók egyre inkább a töltési idő csökkentésére helyezik a hangsúlyt, a kínai gyártó inkább az akkupakk komplett cseréjét szeretné gyorsan és könnyen elvégezhetővé tenni. Persze mindehhez olyan mennyiségű „cserepontot” kellene kialakítani, ami azért nem két fillér, pont ez vette el e Reanult kedvét is a Zoe bérelhető, cserélhető akkumulátoros rendszerétől.

Pedig az elv nem hülyeség, ha egy akkus csavarhúzó lemerül, akkor egyszerűen lepattintjuk róla az akksit, felpattintjuk a csurig töltött tartalékot, és már dolgozhatunk is tovább. Csak sajnos van pár nagyon komoly különbség: a csavarhúzónál mindkét akksi a miénk, az elektromos autónál ez nem kivitelezhető, hiszen egy akkupakk több millió forint. A csavarhúzó akksija maximum egy-két kiló, így, ha nem otthon dolgozunk, a tartalékot könnyedén bedobhatjuk a táskába, nem zavar sok vizet. A vilanyautóé viszont több száz, így nehezen elképzelhető, állandóan hurcoljuk magunkkal, plusz külön emelő, és egyéb eszközök kellenek a cseréhez.

Marad tehát az a megoldás, ami már a Renaultnál sem volt életképes: speciális eszközökkel felszerelt cserepontokon veszik ki az akksit, és tesznek be helyette egy másikat. Az akku nem a kocsi része, hanem egy külön bérelt egység, amiért külön havidíjat fizet a júzer.

Persze így nem nehéz tartani a Nio ígéretét, mely szerint az ilyen konstrukcióban üzemeltetett villanyverda ára akár 10 ezer dollárral is alacsonyabb lehet a versenytársakénál. Persze könnyen lehet, hogy a kínai gyártónak végül bejön a dolog, mert a Zoe-próbálkozás óta sok víz lefolyt a Szajnán és a Jangcén is, ráadásul nem olyan bolondok, hogy a hisztis európai vásárlók kedvét keressék, kínában és persze az USÁ-ban pedig alapvetően mások a fogyasztói elvárások. Ráadásul az „Akkumulátor, mint szolgáltatás” árazása is kedvező: egy 70 kWh-s akku havi 6 alkalommal való cseréje 142 dollárba kerül, míg, ha a tulaj egyáltalán nem akar cserélgetni, csak hagyományos villanyautóként akarja használni a kocsiját, akkor csupán havonta 12 dollárt kell kicsengetnie.

A csere mindössze 3-5 perc, ami összemérhető egy hagyományos tankolás időszükségletével. Már csak legyen pénz kialakítani azt a pár ezer cserepontot, ami nélkül az egész ötlet mit sem ér.

 

, , ,

Vélemény, hozzászólás?