A jogosítvány megszerzéséhez manapság már annyit sem kell tudni, hogy hogyan kell kereket cserélni, elég, ha egy pillekönnyű tesztsort kitölt a delikvens. Ettől pedig könnyen előáll a helyzet, amikor a vezető pingvinezve totyorog a „lerobbant” autó mellett a leállósávban.
-
Vezérműláncos kocsit soha ne hagyj sebességben
A „jármű rögzítése” hagyományosan úgy történik, hogy behúzod a kéziféket, és a motor leállítása után sebességben hagyod. Ezt a mai, biciklilánc vastagságú vezérműláncos kocsikban felejtsd el, és szorítkozz csak a kézifékre! Egy nagy halom autóban ugyanis a vezérműlánc (ez köti össze a főtengelyt és a vezérműtengelyt, ami pedig mozgatja a szelepeket) feszesen tartását egy olyan kis kütyü oldja meg, amelybe motorolajat vezetnek, és a feszítő pici dugattyúja az olajnyomástól mozog kifelé, és így tartja feszesen a láncot. Álló motornál nyilván nincs olajnyomás, így, ha ekkor valamiért a kocsi megmozdul (pl. lejtőn meggurul, vagy parkoláskor valaki, akár csak pár centit meglöki), akkor a kerekeken és a hajtásláncon át a motor is fordulhat egyet, a lánc pedig elugrik.
A következő indításkor a szelepek már nem jó időben nyitnak ki, összeütköznek a felfelé mozgó dugattyúval, elgörbülnek, és emiatt hengerfej felújítás a vége a mókának, általában jóval több mint 100 ezer forint feletti költséggel.
Még valószínűbb az elugrás, ha a motor a rendes forgásirányával ellentétesen fordul, így, ha valami miatt mindenképpen sebességben kell hagyni a kocsit, akkor a valószínű elmozdulás irányába lévő sebességet kapcsold, azaz ha orral előre áll a lejtőn, akkor mondjuk kettest, ha farral, akkor pedig hátramenetet. Nyilván ez a parkoláskor meglökésre nem orvosság, nem tudhatjuk melyik irányból jön valaki, aki épp billiárdozni akar a kocsikkal.
-
Nem tilos kinyomott kuplunggal vagy akár üresben gurulni
Soha nem értettem, hogy miért kapnak sikítófrászt az oktatók, ha valaki kinyomott kuplunggal, vagy üresben gurul. Az szokott lenni a duma, hogy ilyenkor nincs motorfék, de ha olyan veszélyes helyzet alakul ki, hogy intenzíven lassítani kell, akkor amúgy is édeskevés a motorfék, nem mindegy? Persze ha valaki egy több kilométeres lejtőn, az üzemi féket folyamatosan használva gurul üresben, az tényleg hülye, és valószínűleg fogalma sincs milyen az, amikor elforr a fékfolyadék.
-
Automataváltós kocsit soha ne vontass
A hagyományos automatáknál, ha nem forog a motor, akkor nem megy a váltó hidraulikaolaj-szivattyúja sem, úgyhogy némi vontatással simán tönkre lehet tenni. Nem, ha pár kilométerre van a szerviz, akkor sem, a sarokig sem, egyáltalán nem. Annyi fér bele, hogy felvontassák a trélerre, és kész. Ha nem hagyományos automatáról van szó, hanem robotváltóról (ez egy hagyományos váltó, csak helyettünk a masinéria kezeli a kuplungot és a fokozatok kapcsolását), akkor elképzelhető, hogy van olyan mód, amiben vontatható az autó, de ezt mindenképpen ellenőrizni kell a húzgálás előtt.
-
Érjen fel az olaj, aztán mehetsz
Két egyház van: a melegítősöké, és a hidegen taposóké, de az igazság – mint szinte mindig – a kettő között van. Az a helyes, ha indítás után megvárjuk, hogy az olaj felérjen a hengerfejbe, elkezdje kenni a vezérműtengelyt, és odaérjen például a hidraulikus szelepemelőkhöz (hidrotőke), aztán mehetünk. Ez nagyjából 10-15 másodperc kellene hogy legyen, úgyhogy azt javaslom, hogy először ülj be, indítsd be a motort és hagyd járni, amíg bekapcsolod a biztonsági övet, berakod a telefonod a tartójába, esetleg beírod a címet a naviba, ilyesmik. Így az indulásig tuti eltelik az a 10-15 másodperc, de általában ennek a duplája, triplája is akár. Persze üvegelni ekkor sem kell, de normális tempóban nyugodtan elindulhatsz.
-
A menetfény hátulról nem látszik!
Egyre több fogalmatlan idiótát látni, illetve pont hogy hátulról nem látni. Leereszkedik a köd, leszakad az eső, vagy csak simán szürkület van, és ezek minden lelkiismeretfurdalás nélkül mennek menetfénnyel. Ezzel csak egy a gond: ilyenkor hátul bizony nem világít semmi. Ha egy mód van rá, kérlek keresd meg a világításkapcsolót, nem bonyolult: általában a bal kezednél lesz a műszerfalon, vagy az indexkar végén, és kattints rajta kettőt!
Az automata fényszórókapcsolás nagyon kényelmes funkció ugyan, de a kocsi csak a fény mennyiségét érzékeli, a látótávolságot nem, így például nappal, ködben jó eséllyel nem fogja bekapcsolni a tompítottat, hiszen fény van, de épp az orrodig se látsz. Ezt ilyenkor neked kell megtenni. Tudom-tudom: borzasztó feladat, több izom egyidejű, összehangolt működésére van szükség hozzá, és akár másfél másodpercet is igénybe vehet, de van egy jó hírem is: ha otthon, a garázsban begyakorlod, akkor már nem kell majd menet közben lenézve keresgetni a kapcsolót, mert tapintás alapján is meg fogod találni.
-
A ködlámpád vakít, még hátul is
Az első ködlámpák sokszor tudnak vakítani, de sajnos a hátsók is. Ez utóbbiak arra valók, hogy ködben, sűrű esőben vagy hóesésben lássanak téged hátulról. De akkor, ha közvetlenül mögötted jön valaki, nem sokat segít, csak arra jó, hogy szétégesse a sofőr retináját.
Azt talán tudod, hogy reflektorral csak olyankor szabad menni, ha nem vakítasz el senkit szemből. Nos, a helyzet a ködzárófénnyel (mert bizony ez a hivatalos neve) is ugyanez, ha valaki beér, akkor kapcsold le, ha megelőz, és ismét nincs mögötted senki, akkor pedig kacsold vissza, és ezt ismételgesd egészen addig, amíg nem normalizálódnak a látási viszonyok.
-
Legalább hetente egyszer nyisd fel a géptetőt!
„De hát ez egy XXXXX, ez soha nem romlik el!” Hányszor hallottam ezt a mondatot, az X-ek helyén legtöbbször valamelyik japán márkával! Aztán egyszercsak elfogy a hűtőfolyadék vagy az olaj, a motor megfő vagy beáll, és az egész elkerülhető lett volna, ha néha megnézed a folyadékszinteket, és azt, hogy nem folyik-e valami rendellenes a motorból. „Miért nem szólt, hogy kevés az olaj?” Mert nincs minden autóban olyan rendszer, ami figyelmeztet a túl kevés olajra, vagy hűtőfolyadékra. Ezek ellenőrzése a te feladatod, még egy vadonatúj kocsinál is. Hetente egyszer legalább a három folyadék (olaj, hűtő- és fékfolyadék) szintjét ellenőrizd, tankolásonként pedig a guminyomást. Annyira nem tragikusan bonyolult feladat.
-
A motorhiba lámpából nem lehet tudni a hiba okát
„Ég a motorhiba lámpa, mi a baj a kocsival?” – hangzik el a kérdés borzasztó sokszor a telefonban. Erre az udvarias munkafelvevő azt válaszolja, hogy sajnos ebből még nem lehet tudni, diagnosztikára kellene csatlakoztatni az autót ahhoz hogy meg tudjuk mondani. Eközben pedig azt gondolja, hogy „bakker, remélem legalább isteni húslevest tudsz főzni, vagy rettentő jó vagy az ágyban, mert akkor talán nem teljesen felesleges a létezésed ezen a sárgolyón.”
A motorhiba lámpa olyan hibát jelez, ami befolyásolja a kocsi környezetvédelmi tulajdonságait. Tehát nem feltétlenül a motorral kapcsolatos, lehet például váltóhiba is akár. Sőt, olyan is előfordulhat, hogy bár valamilyen hiba van a motorban, de az nem befolyásolja az emissziós értékeket, így a kocsi nem gyújtja ki a MIL lámpát. Apropó MIL: az angol megnevezés beszédesebb: Malfunction Indicator Light, azaz hibajelző fény. Nem motorhiba, csak szimplán hiba, és kész. Ha jobban beleásnád magad a témába, akkor itt olvashatsz diagnosztikáról, itt pedig arról, hogy milyen adatok keringenek egy átlagos autóban.
-
A ködlámpa villogtatása autópályán azt jelenti, hogy valami baj van veled
Ha szemből rádvillognak, akkor tudod, hogy valami van: vagy traffipax vagy nem kapcsoltad fel a DRL nélküli autódon a tompítottat lakott területen kívül, vagy ilyesmi. Autópályán ez nem működik, mert aki észrevesz rajtad valamit, vagy hátulról rádvillant, mire te azt hiszed, hogy „levillog ez a paraszt”, vagy megelőz, és villogtatja a ködzárófényét, amit vagy
észre sem veszel, vagy fogalmad sincs, hogy miért csinálja. Nos, legtöbbször azért, mert nem világítasz egyáltalán, vagy reflektorral mész, vagy valami más baj van, például defekt vagy ilyesmi.
-
Attól, hogy az olajat le tudod cserélni, még vidd szervizbe az autót
„Az olajat én is le tudom cserélni, minek fizessek érte?”. Szuper. Tudod azt is, hogy az adott kilométernél vagy eltelt éveknél milyen egyéb dolgokat kell ellenőrizni, vagy kicserélni? Fékolaj? Szervóolaj? Kardánzsírzás? Hosszbordásszíj repedezettség? Vezérműszíj? Üzemanyagszűrő? Még sorolhatnám. Kérlek lásd be: ez egy szakma, aminek vannak megfelelő szerszámai, szaktudása, adatbázisai, szoftverei ahhoz, hogy te biztonságosan el tudj jutni A-ból B-be.