Talán az is lehetne a cím, hogy „A vég kezdete”, de attól tartok, hogy ez nem csupán a kezdete a dízelek tűzzel-vassal irtásának, hanem már nyakig benne vagyunk. Legutóbb Olaszországból kaptuk a dízelek korlátozásával kapcsolatos információkat, lássuk, hogy állunk most.
Évek óta olvassuk a hírekben, hogy szerte Európában tervezik a dízelmotorral működő járművek használatának korlátozását, ezzel kapcsolatban már bejelentettek és megírtak mindent, sőt mindennek az ellenkezőjét is. A világ halad, a tudomány fejlődik, tanulmányok sora jelent meg arról, hogy mennyire káros a dízel üzemű járművek használata, ez így van, nem is vitás. De öt-tíz évvel ezelőtt valahogy senki nem akarta elhinni, hogy valóban el fog jönni a nap, amikor egyre több helyről kezdik meg kitiltani a dízeleket.
Dízelbotrány
Persze kellett ehhez egy „jópofa” dízelbotrány is, melynek részleteit most nem taglaljuk, csak utalunk rá. Indok ugyan volt már addig is épp elég a korlátozásra, de valljuk be, kapóra jött ez sokaknak. Kivéve persze a gyártókat és az olajlobbit. Ez utóbbinak tagjai párás tekintettel figyelték, hogy a gyártók egy része miként kezdi el ásni a saját sírját, már, ami a dízelmotorral rendelkező autók forgalmazását illeti. Az olajiparra különösen rájárt a rúd, hiszen a ciklikusan megjelenő árválság kegyetlenül rendezte át az erőviszonyokat, és persze az sem segített rajtuk, hogy az autógyártók elkezdtek előre menekülni.
Tették mindezt persze saját üzleti érdekeiket tekintve nagyon helyesen, hiszen senki nem akart belefulladni a sokáig egyre csak dagadó botrányba. Mindenki elkezdett a hibridek és az elektromos autók világának irányába fejleszteni, az egyes országok pedig sorra jelentették be haditervüket a fosszilis üzemanyagokkal hajtott autók száműzésére. No, ez már – ha csak ideiglenesen is – de a gyártókat is pánikba ejtette. Ha például az egyik legnagyobb felvevőpiaccal rendelkező Kína ilyen lépést tervez – már pedig tervez, csak még céldátum nincs – akkor bizony fel kell kötnie azt a bizonyos nadrágot minden gyártónak.
Mikortól lesz teljes dízel és benzines tiltás
Az elmúlt években egyre több ország jelentette be, hogy tervbe vették a dízel és benzines gépjárművek közlekedésének betiltását. Franciaország és Anglia 2040-től, Skócia 2032-től, Hollandia és India 2030-tól, nem kér ezekből a járművekből. Hogy ez mennyiben lesz tartható és kivitelezhető azt jelenleg még csak megbecsülni lehet, de az irányok már most jól látszanak, hiszen a dízelek kitiltása már most megkezdődött egyes Európai városokban.
Jelenlegi dízel korlátozások
Németországban az egyes tartományokban születik meg a döntés azzal kapcsolatosan, hogy hol és mikortól nem lehet bizonyos dízel autókkal behajtani egyes területekre. Elsőként Hamburg szánta el magát erre a lépésre, az Altona nevű városrészben rendeltek el behajtási tilalmat az Euro 6-os alatti besorolással rendelkező dízelek részére.
Egy jelenleg még nem jogerős döntés szerint Frankfurtban 2019. februártól az Euro 4-es, míg szeptembertől már az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolással rendelkező dízelek sem hajthatnak be a város egy nagyobb részébe. Berlin vonatkozásában épp tegnap született nem jogerős döntés, melynek értelmében az Euro 6-osnál alacsonyabb osztályba tartozó dízelek használatát korlátozni kell 11 útszakaszon, leghamarabb 2019 tavaszától.
Németország esetében láthatjuk tehát, hogy a tiltások még csak bizonyos szakaszokra vonatkoznak, és sok helyen még nincsenek is bevezetve, de biztosra vehetjük, hogy a legtöbb német nagyváros hamarosan csatlakozni fog a dízeleket korlátozó települések köréhez.
Olaszországban sem tétlenkednek, hiszen négy észak-olaszországi tartományban (Lombardia, Piemonta, Veneto, Emilia-Romagna) vezettek be korlátozásokat, melyek hétfőtől péntekig az Euro 3-as vagy annál alacsonyabb besorolással rendelkező dízelek közlekedését érintik. A tilalom megszegéséhez fűzött szankció pénzbírság megfizetése, melynek összege 80 és 600 euró között alakulhat.
Mindenkinek javasoljuk tehát, hogy a jövőben, amennyiben Európa útjait, egyes városait készül meghódítani előtte feltétlenül tájékozódjon a dízelek kitiltásával kapcsolatosan az éppen aktuális helyzetről.