Mindenki sápitozik, hogy drágák az üzemanyagok, de vajon tudják-e, hogy melyik fajta ára ugrott meg a legjobban? Elárulom: a sűrített földgázé, amelyik évek óta 345 Ft-ba került, aztán rövid ideig 395 Ft-ba, majd egyik napról a másikra 719 Ft (!!) került az ártáblára.
Egy ilyen drágulás bizony még a pengő inflációján edzett dédnagymamák kötélidegeit is megpendíti, nemhogy azokét, akik pont azért választották a CNG-t, mert eddig mindennél olcsóbb alternatívát jelentett a helyváltoztatásra.
Számoljunk hát, mert azt szeretünk (ja, nem):
A CNG-t kilóra mérik, hiszen gáznemű, így a liter, mint mértékegység nem jöhet szóba, így a hagyományos üzemanyagokkal való összehasonlítása az energiatartalom alapján lehetséges, de ezt most dobjuk sutba, lépjünk ki a zord valóságba, és használjuk Spritmonitoros fogyasztási adatokat.
Mielőtt azonban ebbe a fába belevágnánk a szekercét, vizsgáljuk meg, hogy milyen plusz kiadással kell számolnia annak, aki CNG-s autót hajt. Igazából nem sok mindennel, egy átlagos benzineshez képest plusz kiadás a 60 helyett 30 ezrenként cserélt gyertya, a műszaki vizsga előtti gázbiztonsági szemle, és a tartályok cseréje 20 évente.
Tartálycsere, avagy „szíjjá’ gázt!” A CNG tartályok 20 évig hitelesek, aztán kuka az összes, muskátli ültetésre talán még alkalmasak. Egységsugarú júzer földgázos autó vásárlásakor ezt nem tudja, vagy ha mégis, akkor úgy gondolja, hogy a tartály ára nagyjából annyi, mint az LPG, azaz 50-60 ezer forint. Nos, nem, nagyon nem, ugyanis még a bontott, nagyjából 5-10 év szavatossággal még rendelkező tartályok is 30-50 ezer forintba kerülnek, és kell belőlük minimum kettő, de van olyan típus, amibe négy! Az új árakról ne is beszéljünk, értelmetlen egy 20 éves autóba fél- és egymillió forint közötti összegért tartályokat cserélni. Érdekesség, hogy rossz nyelvek szerint ezt a BKV sem tudta, és azért porosodnak a használtan vett CNG-s buszok a telephelyen, mert drágább lenne a tartálycsere, mint maga a busz volt. De persze ez csak pletyka. |
Évi 20 000 km-es futásteljesítménnyel számolunk, mivel nyilván azért vállalja be a gyér kúthálózattal járó hátrányokat az egyszeri júzer, mert sokat megy, és így megér neki egy kis kerülőt a tankolás.
A gyertyák cseréje nagyjából 10 000 Ft, 30 ezer kilométerenként, de 60 ezrenként amúgy is kell a benzinesben is, így csak minden második a pluszkiadás. Így 100 kilométerenként 16,667 Ft emiatt a többlet, a gázbiztonsági szemle 5000 Ft, két évente, azaz 12,5 Ft / 100 km.
Most pedig a feketeleves, a tartálycsere: akár tartály veszünk, akár a lejáró szavatosságú tartályok miatti extrém értékvesztést vesszük figyelembe, a költség jelentős. 20 évente nagyjából 3-500 ezer forint, de ez nagyban függ attól, hogy hány darab és mekkora tartály került gyárilag a kocsi alá. Bontottat is érdemes lehet, ennek ára attól függ, hogy meddig érvényes a hitelesítése. Persze elméleti a kérdés, hiszen egy 20 éves autóra miért venne bárki olyan tartályt, ami újabb 20 évig jó? Tökéletes az újabb 5 évet kibíró bontott is, persze ha épp lehet találni. De számoljunk a legrosszabbal, új tank, 500 ezer 20 évente, ez 400 ezer kilométeres futásteljesítményt jelent, és a költsége 125 Ft / 100 km.
A pluszköltségek tehát 125 + 12,5 + 16,67 = 154,17 Ft / 100 km
Az alanyok
Opel Zafira 1,6 Ecotec, szívómotor
Kőkemény 90-97 lóerő mozgatja a csigáknál alig dinamikusabban az 1.6 tonnás kasztnit, ami viszont legalább magas is, mint egy toronyház. Nem csoda, hogy CNG-vel magas, 5,77 kg az átlagfogyasztás, saját tapasztalataim szerint viszont ez sokkal inkább 7 kg, mint 5,77.
- 100 km költsége 345 Ft / kg-os CNG árnál: 1990 Ft + 154 Ft = 2144 Ft
- 100 km költsége 720 Ft / kg-os CNG árnál: 4154 Ft + 154 Ft = 4309 Ft
Az 1.6 benzin vagy 101 vagy 105 lóerős volt, ezek átlagfogyasztása 8,16 liter / 100 km
- 100 km költsége 400 Ft / literes benzinárnál: 3264 Ft
- 100 km költsége 480 Ft / literes benzinárnál: 3917 Ft
- 100 km költsége 520 Ft / literes benzinárnál: 4243 Ft
Volkswagen Passat 1,4 TSI
140 ló, a rettegett TSI motor, de a fogyasztás is sokkal jobb, mindössze 5,12 kg / 100 km, pedig a súlya szintén 1.6 tonna körüli.
- 100 km költsége 345 Ft / kg-os CNG árnál: 1766 Ft + 154 Ft = 1920 Ft
- 100 km költsége 720 Ft / kg-os CNG árnál: 3686 Ft + 154 Ft = 3840 Ft
Ugyanez benzinnel, 150 lóerővel 8,4 liter / 100 km, azaz
- 100 km költsége 400 Ft / literes benzinárnál: 3360 Ft
- 100 km költsége 480 Ft / literes benzinárnál: 4032 Ft
- 100 km költsége 520 Ft / literes benzinárnál: 4368 Ft
Verdikt
A két autónál eltérő természetesen az a pont, ahol megéri a CNG. Mivel jelenleg épp 480 forint / liter áron kell adniuk a kutaknak a benyát, ezért ezt vesszünk mi is szent és sérthetetlen alapállásnak.
Passat: benzinnel 4032 Ft 100 km, CNG-vel 3840. Azaz még ennél a csillagászati földgáz árnál is 192 Ft-tal beljebb vagyunk, és egészen 757 Ft / kg-ig meg is őrzi a földgázos Passat az előnyét.
Zafira: itt már fordul a kocka, ennél a típusnál jelenleg érdemesebb benzin üzemmódot használni, kár hogy csak egy laposüvegnyi a benzintank, mindössze 15 liter. Nadekérem hol vannak a számok? Itt: benzinnel jelenleg egy 100-as 3917 Ft, CNG-vel pedig 4309, és amíg a földgáz ára nem tolódik 652 forint alá, bizony nem lesz érdemes CNG-t használni.
Érdekes, hogy ennek ellenére még mindig az elektromos autók a favoritok, pedig korábbi cikkünkből kiderült már, hogy a jelenlegi energiamix esetén a legkevesebb szén-dioxidot a CNG-s autók eresztik a levegőbe (igen, még az elektromos autóknál is kevesebbet!), mégis a sűrített földgázt terheli jövedéki adó, a villanyt nem, a földgázt illegális otthon tankolni, míg a villanyt nem, pedig ha idióta vagy, mindkettőtől leég a házad.