Takarékos vezetés = kisebb fogyasztás

Aktuális a téma, mivel ezen a héten két alkalommal is drágul az üzemanyag, amit már mindenhol láttunk, hallottunk, olvastunk. Ennek okán mi nem kívánjuk sokadikként is közölni az éppen aktuális árakat és a kutak között tapasztalható eltéréseket, inkább adunk egy rövid összefoglalót arról, hogy miként tudjuk csökkenteni az autónk fogyasztását. 

 

Még csak az áremelések okait sem keressük, de, ténykérdés, hogy lassan jobban rettegünk a tankolástól, mint a fogorvostól. Nem valami csodaszert ajánlunk, amit meg lehet vásárolni jó magyar ezresekért, ezt adalékként beöntjük valahova, ami aztán csinál valami szuper hatékony dolgot, melynek következtében majd csökken a fogyasztás. 

Vannak azonban tippek, ötletek, amelyek segítségével csökkenteni lehet a fogyasztást, így ritkábban kell majd a benzinkutak vendégszeretetét élvezni. Természetesen sok olyan tényező is van a képletben, amin nem tudunk változtatni, így a motor, a teljesítmény, a súly, vagy a forgalom, ellenben ha a vezetési stílusunkra odafigyelünk akkor bizony sokat spórolhatunk. 

Talán túlságosan is triviálisnak tűnik, de nagyban segít, ha időben indulunk útnak, így nem kell majd az induláskor már összekapart késést menet közben ledolgozni. 

Az álló helyzetből történő indulás, gyorsítás kulcskérdés. Tévhit, hogy a nagyon óvatos, lassú elindulás a leghatékonyabb a fogyasztás szempontjából, gyorsítsunk inkább legalább közepes intenzitással. Ennek több áldásos hatása is van, hamarabb érjük el a haladáshoz alkalmas sebességet, egyben a mögöttes forgalmat sem tartjuk fel. Fontos, hogy ne pörgessük sokáig a motort, kapcsoljunk fel mihamarabb és tartsuk az elért sebességet, ameddig csak lehet. 

Hasznos továbbá a forgalom figyelése is, ne csak nézzünk, hanem lássunk is előre, amikor látjuk, hogy piros a lámpa már engedjük el a gázt és kezdjünk inkább motorfékkel gurulni. Hangsúlyozottan motorfékkel, nem pedig üresben, ez is segít majd a fogyasztást csökkenteni. Ha gyakran járunk az adott útvonalon figyeljük meg a lámpák működését, amennyiben jól vannak beállítva akkor „meglovagolhatjuk a zöldhullámot”.  Folyamatosan gyorsítgatva, fékezgetve a forgalomban cikázni sem érdemes, nem éri meg verekedni egy marék sivatagért, hogy aztán öt méterrel előrébb kerüljünk. 

A sebesség helyes megválasztása is nagyon fontos, hiszen az egyenletes tempó ellenére sajnos ez is csak egy határig tud hasznos lenni. 90-100 km/h esetén valószínűleg kiváló lesz a fogyasztás, e fölött azonban – különösen autópályákon – drasztikusan megnőhet a paripánk étvágya.  

Sokan nem gondolják, de a helyesen beállított guminyomás, valamint a kerékméret is egy fontos tényező lehet, valamint további tanács, hogy fölöslegesen az ablakok se legyenek lehúzva, hiszen ezzel nő a légellenállás. 

Amennyiben ezekre az apróságokra odafigyelünk akár 10-20%-kal is kevesebbet fogyaszthat az autónk, ami évente sok tízezer forint megtakarítást eredményezhet, nem mellesleg környezetünket is kíméljük a kevesebb üzemanyag elégetésével. 

, , , ,

Vélemény, hozzászólás?