Az új, nullkilométeres autó vásárlása sok kellemetlenségtől megkímélheti a tulajdonost, hiszen bármi gond van, ott a garancia, ingyen megjavítanak rajta bármit. Sajnos ez korántsem így van, mint ahogyan azt sem árt tudni, hogy mi a különbség a garancia, a jótállás és a szavatosság között. Meg persze az is fontos, hogy melyik gyártó hány évet és hány kilométert ad.
Lendüljünk túl gyorsan a száraz jogi fogalmakon
Gyorsan szögezzük le: a „garancia”, mint fogalom, a jogi szabályozásban nem létezik, ellenben van két másik, a jótállás és a szavatosság. Mindkettő célja az, hogy a fogyasztó által vásárolt termék hibáit a gyártó vagy a forgalmazó javítsa ki, feltéve, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt. A különbség a „bizonyítási teherben” van, azaz a jótállás ideje alatt a gyártónak vagy forgalmazónak (az egyszerűség kedvéért a továbbiakban hívjuk őket „eladónak”) kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn a vásárláskor, azaz a fogyasztó csinált valamit rosszul, ami miatt a vásárolt dolog elromlott. A szavatosság alatt viszont a fogyasztónak kell bizonyítani, ami bizony sokszor eléggé macerás és drága folyamat.
A vásárlás időpontjában fennálló hiba
Joggal merül fel a kérdés, hogy ki az a hülye, aki megvesz egy olyan terméket, ami már a vásárláskor rossz? Szerencsére azonban a helyzet nem ennyire egyszerű, ugyanis a „vásárlás pillanatában fennálló hiba” nem kell hogy feltétlenül azt jelentse, hogy a dolog működésképtelen. Az lehet egy anyaghibás tekercs egy hajszárítóban például, ami már a gyártáskor is benne volt, azaz a hiba már ekkor is fennállt, de a tekercs ideig-óráig még működött, aztán teszemazt két hónap után úgy döntött, hogy akkor ő most nem bírja tovább a meleget, és elszakad.
Mindenre vonatkozik? Meddig?
A jótállás sajnos nem minden termékre vonatkozik, hanem elsősorban az úgynevezett tartós fogyasztási cikkekre, de ennél pontosabb meghatározás is van, ugyanis „Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról” szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet amellett, hogy megadja, hogy a kötelező jótállás ideje 1 év, mellékletében pontosan felsorolja azokat a kategóriákat, melyekre kötelező 1 év jótállást vállalni.
Minket jelen esetben a 8. pont érdekel, mely szerint: „közlekedési eszközök 10 000 Ft eladási ár felett, így különösen kerékpár, elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, személygépkocsi, lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi, utánfutó”
Értelemszerűen egy autónál vannak kopóalkatrészek, amik ingyenes cseréjét se várjuk el, ezekre természetüknél fogva nem vonatkozik a jótállás.
Átszáll
A jótállást és a szavatosságot sem befolyásolja, hogy az autó hányadik tulajdonosánál van éppen. Ha a kötelező karbantartásokat elvégezték, és ez bizonyítható is, akkor nem számít, hogy az első, vagy épp a harmadik tulajdonos akarja érvényesíteni a jogait.
Hogy gyűjtöttünk?
Az alábbiakban közreadunk egy táblázatot, amelyben szerepel az összes Magyarországon hivatalosan forgalmazott személyautókat gyártó márka által vállalt jótállás. Illetve valójában csak remélni tudjuk, hogy a forgalmazók honlapján is a „garancia” szó valójában a jótállást takarja, mivel a legtöbb helyen erről semmiféle információt nem találtunk.
Az adatokat minden esetben a márkához tartozó hivatalos magyar honlapról, vagy valamely hivatalos márkakereskedés honlapjáról szereztük. Az adatok felkutatására minden esetben 10 percben maximalizáltuk az időt, mivel ennél többet egy potenciális vásárlójelölt sem tölt el ezzel. A legrosszabbat ebben a tekintetben a Jaguar Land-Rover páros nyújtotta, ahol gyakorlatilag semmilyen érdemi információt nem lehet megtudni a hivatalos honlapról, csak az egyes modellek árlistáinak legalján, az apróbetűs részben esik szó a garanciáról. A Ford sem volt túl jó ebben, érdemi és átlátható információt a Ford Petrányi honlapjáról sikerült csak szerezni, de azt például máig nem tudjuk, hogy a kiterjesztett garancia ingyenes-e, vagy fizetős.
Mire mennyi?
Sok esetben a jótállás időtartama csak 2 évre korlátozódik, amely mellé még lehet vásárolni plusz időt, illetve kilométert. Vannak olyan márkák, ahol ezt előre definiált, és letölthető árlista alapján teszik (pl. Dacia, Renault), és vannak olyanok is, amelyeknél az árak csak a márkakereskedésekben ismerhetők meg (Alfa, Fiat). Még ennél is rosszabb például a Ford, ahol teljes káosz van, azaz modelltől, és márkakereskedéstől is függ, hogy mennyibe kerül vagy éppen ingyenes-e a plusz garancia, melyhez még plusz kilométer is vásárolható, mindezeket pedig külön-külön letölthető pdf-ekben ismertetik. Teljes káosz. A táblázatunkban, a garancia-kiterjesztés oszlopban mindenhol az alap jótálláson felüli vállalást tüntettük fel az időtartamra vonatkozóan, és az autó maximális kilométeróra-állását ameddig a plusz vállalás tart.
A normál mellett a legtöbb helyen kiterjesztett átrozsdásodási és fényezésre vonatkozó jótállást is adnak, ez utóbbit azért nem tüntettük fel a táblázatban, mert szinte mindenhol 3 éves idejű, és kilométer-korlátozás nélküli.
A hibrid rendszer általában mindenhol kivételt képez a garancia alól, ez a Hondánál a legérdekesebb, ahol a 2010-es Insight hibrid akksijára még 8 évet vagy 160 000 kilométert vállaltak, a CR-Z és 2011-es vagy annál újabb Insight és Jazz Hibrid típusok esetében viszont már csak az első 5 év vagy 100 000 km adott.
„Garancia” | Kiterjesztett, az alap garancián felül | Átrozsdásodás | Forrás | ||||
Idő (év) | Kilométer korlátozás | Idő (év) | Kilométer korlátozás | Idő (év) | Kilométer korlátozás | ||
Alfa Romeo (1) | 2 | nincs | 3 | 100000 | 8 | nincs | Link 1; Link 2 |
Audi | 2 | nincs | 2 | 200000 | 12 | nincs | Link |
BMW | 2 | nincs | Fizetős, részleteket nem találtunk | 12 | nincs | Link 1; Link 2; Link 3 | |
Citroën (22) | 2 | nincs | 5 | 200000 | N.I. | Link 1; Link 2 | |
Dacia (24) | 3 | 100000 | 3 | 200 000 | 6 | nincs | Link 1; Link 2 |
Fiat (2) | 2 | nincs | 3 | 100000 | 8 | nincs | Link |
Ford (23) | 2 | nincs | Modelltől és márkakereskedéstől függ. | Link 1; Link 2; Link 3; Link 4 | |||
Honda (3) | 3 | 100000 | 5 | 150000 | 12 | nincs | Link 1; Link 2 |
Hyundai (4) | 5 | nincs | N.I. | 12 | nincs | Link 1; Link 2 | |
Infiniti | 3 | 100000 | N.I. | 12 | nincs | Link 1 | |
Jaguar (5) | 3 | nincs | N.I. | N.I. | Link 1 | ||
Jeep (6) | 2 | nincs | 3 | 100000 | 8 | nincs | Link 1; Link 2 |
Kia (7) | 7 | 150000 | N.I. | 7-12 modellfüggő | Link 1; Link 2; Link 3 | ||
Lada (8) | 3 | nincs | 3 | 100000 | Link 1; Link 2 | ||
Land-Rover | 3 | 100000 | N.I. | N.I. | Link 1; Link 2 | ||
Lexus (9) | 3 | 100000 | 4 | nincs | 12 | nincs | Link |
Mahindra | 3-5 | 100000 | N.I. | N.I. | Link | ||
Mazda (10) | 3 | 100000 | 2 | 150000 | 12 | nincs | Link |
Mercedes-Benz (11) | 2 | N.I. | 2 | 120000 | N.I. | Link 1; Link 2 | |
Mini | 2 | nincs | Létezik, de a honlapon nincs több információ | 12 | nincs | Link | |
Mitsubishi (12) | 5 | 100000 | N.I. | 6-12 | nincs | Link | |
Nissan (13) | 3 | 100000 | 2 | 150000 | N.I. | Link 1; Link 2 | |
Opel (14) | 2 | N.I. | 2 | 150000 | N.I. | Link 1; Link 2 | |
Peugeot (15) | 2 | nincs | 6 | 200000 | 12 | nincs | |
Renault (16) | 5 | 100000 | 0 | 200000 | N.I. | Link 1; Link 2 | |
Seat (17) | 2 | N.I. | 2 | 200000 | 12 | nincs | Link 1; Link 2 |
Skoda (17) | 2 | N.I. | 2 | 200000 | 12 | nincs | Link 1; Link 2 |
Ssangyong | 5 | 100000 | N.I. | N.I. | Link | ||
Subaru (18) | 3 | 100000 | 2 | 200000 | 12 | nincs | Link 1; Link 2 |
Suzuki (19) | 3 | 100000 | 2 | 150000 | 12 | nincs | Link 1 |
Toyota (20) | 3 | 100000 | 2 | 200000 | 12 | nincs | Link 1; Link 2 |
Volkswagen (17) | 2 | N.I. | 2 | 200000 | 12 | nincs | Link |
Volvo (21) | 2 | nincs | 3 | 150000 | 12 | nincs | Link 1; Link 2; Link 3 |
N.I.: Nem találtunk információt róla
(1) (2) (6) Fizetős szolgáltatás, melynek részletei ill. árai csak a márkakereskedésekben ismerhetőek meg, hivatalos árlistát nem találtunk
(3) Kipufogórendszer: 5 év, vázszerkezet (jelentsen ez bármit is) korróziója 10 év; a kiterjesztett garanciát hűségprogramnak nevezik, és nincs felára, ha két, Honda márkaszervizben elvégzett időszakos szerviz között nem telik el több, mint 1 év vagy 20 000 km.
(4)
- „kopó-fogyó alkatrészek és klímagáz: 2 év
- audiorendszer: 3 év
- hibrid és tisztán elektromos modellek nagyfeszültségű akkuja: 8 év vagy 200 000 km
- fényezés: 5 év”
(5) Alapáron jár a 3 éves karbantartási csomag, azaz kilométerkorlátozás nélkül 3 évig a kötelező szervizek is ingyenesek
(7)
- „- A fényezésre 5 év vagy 150 000 km a garancia
- Az audio- és navigációs rendszerre 3 év vagy 100 000 kilométer
- A gyári alkatrészekre, kiegészítőkre és akkumulátorokra 2 év.
- – A garancia alól kivételt képez a kopó-forgó alkatrészek (pl. gumiabroncsok, a fékbetétek vagy a tengelykapcsoló-betétek, stb.) üzemszerű használatból eredő kopása, elhasználódása. ”
(8) Az összkerékhajtású modellekre csak 2 év a gyári garancia; a Lada garancia plusz fizetős szolgáltatás, minimum ár: + 12 hó, összesen 100 000 km, Kalina, Granta, Vesta: 29 900; maximum ár: +36 hó., összesen 100 000 km, 4×4 modell: 147 900 Ft. Háromféle csomag választható.
(9) Extra Care kiterjesztett garancia: fizetős szolgáltatás, minimum 81 700 Ft, maximum: 405 100 Ft; felár nélkül jár a hibrid rendszer alkatrészeire 10 év vagy 200 000 km garancia
10) A kiterjesztett garancia fizetős, árairól a honlapon nem adnak meg információkat
11) Az integrált szevizcsomag részeként nem csak a garanciális jevítások ingyenesek, hanem a kötelező szervizek is. Arról nem találtunk egyértelmű információt, hogy a 2 éven felül plusz 2 éves periódus fizetős szolgáltatás-e. A 2+2 év 140 ezer kilométer is kiterjeszthető még tovább, minimum 109 972, maximum 1 207 889 forintért.
12) Alapgarancia 2015. január 1-től: 5 év/ 100,000 km, amelyik előbb bekövetkezik, az első 2 évben km korlátozás nélkül. Kiv.: i-MiEV, itt 3 év / 100,000 km, minden nagyfeszültségű eleme pedig 5 év / 100 000 km
13) Fizetős szolgáltatás, minimum 15 300 Ft, maximum: 199 800 Ft
14) Fizetős szolgáltatás, minimum 35 250 Ft, maximum: 163 200 Ft
15) Fizetős szolgáltatás, minimum 29 500 Ft, maximum: 1 278 500 Ft
16) Fizetős szolgáltatás, minimum 53 000 Ft, maximum: 200 000 Ft. Fontos, hogy időt nem, csak kilométeróra-állást „hosszabbít”.
17) Csak Magyarországon érvényes a 3. és a 4. évben, külföldön csak a magyar importőr előzetes jóváhagyásával végezhető javítás ebben az időszakban, ráadásul a számlát a tulajdonosnak kell fizetnie, amelynek értékét a Porsche Hungária utólag megtéríti. Ebben az időszakban az anyag- és munkadíj összege nem haladhatja meg az évi 2,5 millió forintot.
18) A magyar importőr saját hatáskörben, ingyenesen biztosítja a garancia kiterjesztését plusz 2 évre, és 200 000 km-es óraállásig.
19) A Vitara BoosterJet motorjaira 10 éves, 200 000 km-es garanciát vállal az importőr, de csak a motorra, a turbóra (bár azért tudomásunk szerint a turbó általában a motor részének tekintendő) és a váltóra
20) A gyártói garancia a hibrid rendszerre 5 év és ugyanúgy 100 000 km; A Toyota Extra Care fizetős garanciakiterjesztés, de az árakat nem leltük meg a hivatalos honlapon.
21) Fizetős szolgáltatás, minimum 119 000 Ft, maximum: 282 000 Ft; az árak az egyes márkakereskedések akciói miatt jelentősen alacsonyabbak is lehetnek.
22) Fizetős szolgáltatás, a legolcsóbb: Berlingo: +36 hónap, de max. összesen 60 000 km: 31 400 Ft; a legdrágább: Jumper: +96 hónap, de össz. max. 200 000 km: 1 278 500 Ft
23) Ára és feltételei modelltől és márkakereskedéstől függnek, általában +3 év, és 100, 150 ill. kizárólag a Transit esetében 200 ezer kilométerig. Plusz 100 ezer kilométer általában vásárolható hozzá, külön plusz díjért.
24) flexibilis, de fizetős szolgáltatás, fix áras minden modellre: legolcsóbb: 48 hó, 60 000 km: 40 000 Ft, legdrágább: 60 hó, 200 000 km: 140 000 Ft