Nem sokkal ezelőtt mi is beszámoltunk róla, hogy az iSeecars.com felmérte, az Egyesült Államokban melyik gyártótól származnak a legmegbízhatóbb autók, melyik a legtartósabb autótípus, és úgy gondoltuk, nem lenne haszontalan, ha mi is csinálnánk valami hasonlót.
A módszer az iSeecars.com esetében pofonegyszerű volt, megnézték, hogy mely típusokat hirdetik legtöbbször 200 ezer mérföldnél is magasabb futásteljesítménnyel. Ez persze csalóka, hiszen egy eleve magasabb értékű autót nyilván jobban megéri életben tartani még akkor is, ha esetleg számos költséges javítás ennek az ára. Az sem mellékes, hogy ha egy típusból több százezret adnak el egy évben, akkor abból nagyobb valószínűséggel marad sok, magas futásteljesítményű példány, mint abból, amiből új korában is csak mondjuk 500 darabot sikerült elpasszolni évente.
A hazai összehasonlításhoz a Használtautó.hu adatbázisát vettük alapul. Az első keresésben 900 000 km feletti futásteljesítményt adtunk meg, de a hirdetők között vannak oly agyhalottak, akik az autó vételárát írják be a futott kilométer mezőbe, vagy olyanok, akik viccesnek találják ott a 999 999 km-es, a 1 234 567 km-es, avagy a 2 000 000 km-es értéket megadni. Csupán két értékelhető autót találtunk, egy Mercedes Sprintert, 980 301-gyel, és egy Renault Trafic-ot 940 000-rel. Ebből aligha lehet bármilyen statisztikát felállítani. A kedvencünk ebben a körben az volt, ahol a hirdetés szövege a következő: „Megkímélt női tulajdonostól. És az autó sem rossz.”
A 800 és 900 ezer közötti…
…találatok száma mindössze 14, ebből kettő biztosan nem valós értéket tüntet fel, a többek pedig:
- Opel Vivaro – 2 db
- Volkswagen Transporter – 2 db
- Renault Master, Mercedes Sprinter, Toyota Hi-Ace 2.4 D, Volkswagen Caddy, Cadillac Series 62, Volkswagen Passat, Volkswagen Jetta – 1-1 db
700 és 800 ezer között…
…11 találatot kapunk:
- Mercedes W210 – 1 db
- Opel Meriva 1.7 CDTI – 1 db
- Ford Mondeo 2.0 TDCI – 1 db
- Skoda Octavia 1.9 TDI – 1 db
- Toyota Hi-Ace 2.4 D -1 db
- Volkswagen Sharan 2.0 PD-TDI – 1 db
- Hyundai H-1 2.5 CRDI – 1db
- Mercedes Sprinter 212 D – 1 db
- Mercedes Vito – 115 CDI – 1 db
- Opel Vivaro – 1 db
600 és 700 ezer között…
…41 találat, ebből egy kuka:
- Mercedes W211 E 200 CDI, 220 CDI és 270 CDI – 3 db
- Opel Vivaro 1.9 DTI és 2.0 CDTI – 3 db
- Ford Transit 2.4 TDCI, illetve 2.2 TDCI – 2 db
- Mercedes W210 E220 CDI és 270 CDI – 2 db
- Mercedes W639 Vito 115 CDI – 2 db
- Mercedes W123 2.0 D – 2 db
- Opel Zafira B 1.7 CDTI és 1.6 CDTI – 2 db
- Peugeot 406 2.0 HDi – 2 db
- Audi A4 1.9 TDI – 1 db
- Ford Focus 1.6 TDCI – 1 db
- Kia Carens 2. CRDI – 1 db
- Mercedes W124 260 E (benzin!) – 1 db
- Mercedes W202 C 250 TD – 1 db
- Mercedes Sprinter T1N 213 CDI – 1 db
- Opel Astra G 1.4 benzin – 1 db
- Opel Vectra B 1.7 TD – 1 db
- Renault Trafic 2.5 dCI – 1 db
- Skoda Octavia 1.9 PD TDI – 1 db
- Toyota Corolla 1.4 D-4D – 1 db
- Toyota Hi-Ace – 2.4 D – 1 db
- Toyota Land Cruiser 4.2 TD – 1 db
- Volkswagen Bora 1.6 benzin – 1 db
- Volkswagen Caddy 2.0 PD TDI – 1 db
- Volkswagen Golf IV. 1.4 benzin – 1 db
- Volkswagen Multivan 2.5 TDI – 1 db
- Volkswagen Passat VI. 2.0 PD-TDI – 1 db
- Volkswagen Transporter T4 2.4 D – 1 db
- Volkswagen Transporter T5 2.5 TDI – 1 db
- Volvo 850 2.5 TDI – 1 db
500 és 600 ezer kilométer között…
…már 187 db találat van (ebből egy kuka) így itt már csak a márkákat soroljuk:
- Audi: 22 db
- BMW: 9 db
- Chevrolet: 3 db
- Citroen: 3 db
- Ford: 14 db
- Hyundai: 1 db
- Lexus: 1 db
- London Taxi: 1 db
- Mazda: 2 db
- Mercedes: 39 db
- Mitsubishi: 5 db
- Nissan: 2 db
- Opel: 14 db
- Peugeot: 3 db
- Renault: 10 db
- Saab: 1 db
- Seat: 2 db
- Skoda 9 db
- Suzuki: 2 db
- Toyota: 15 db
- VW: 29
- Volvo 5 db
Jól látható tehát, hogy hazánkban legalábbis a Mercedesek a legmegbízhatóbb autók, de még az Opel is megveri a számok alapján az amerikai adatokban oly kiválóan szereplő, és egyébként is a megbízhatóság szobrának tartott Toyotát. Ez persze nem feltétlenül meglepő, hiszen a Mercedes (amellett, hogy valószínűleg tényleg megbízható autókat gyárt, vagy gyártott korábban) jól tartja az árát, így megéri életben tartani, és sok az eredetileg haszonjárműnek gyártott típus is, főleg a Sprinterek és a Vitok, Vianok.
Az Opel is meglepően jól szerepel, bár neki valószínűleg a statisztika segít, hiszen, ha tengernyi autót adsz el egy országban újonnan, akkor abból több is éri meg mondjuk az 500 ezredik kilométerét. Ugyanez persze a Suzukiról is elmondható lenne, de ott nagyon erősen befolyásolja az eredményeket, hogy az annó tömegével eladott régi Swiftek kilométerórája csak 5 jegyű, így 99 999 kilométer után ismét „nullkilométeres” a kocsi, azt pedig, hogy hányszor fordult át az az óra, már senki nem fogja tudni megmondani.
Ha pedig az azonos konszern különböző márkáit is egymáshoz számolnánk (pl. Audi, Seat, Skoda, VW egyben), az végképp borítana mindent.
Végül pedig a legfontosabb: ez az egész legmegbízható autók ról szóló polemizálás valójában semmit nem jelent, olyan autót vegyetek, aminek ismert az előélete, nincs benne hibakód, nem füstöl, nem rohad, satöbbi-satöbbi.